søndag 11. oktober 2009

Signatur og ramme-hjelp

Jeg har fått flere spørsmål om hvordan jeg får til rammer og signatur, så nå kommer løsning. ;D Last ned gratis programmet Photoscape. Et ganske genialt program, spesielt til å være gratis. ;)

PHOTOSCAPE - TRINN FOR TRINN:
Du åpner programmet og velger REDIGER. Enten på verktøylinjen (øverst til venstre), eller på det "verktøyhjulet" (på midten til høyre).

Så åpner du og finner frem bildet du ønsker å redigere. Nederst til venstre (se merket med rød ramme på bildet) står det INGEN RAMME. Trykk der og på rullegardinen som dukker opp er det ørti forskjellige rammer. De kuleste er CALI-typene.

På bildet mitt velger jeg CALI 12. Om du er fornøyd da trykker du LAGRE.

Meeen kanskje ønsker du signatur på bildet ditt.
Nede til venstre har du 4 valg: "BILDE", "OBJEKT", "BESKJÆR" & "OMRÅDE". Du velger "OBJEKT". Da trykker du på "T" for tekst, se bilde om du er usikker. Da popper det opp et lite vindu der du kan skrive teksten din. Juster etter hva slags skrifttype, størrelse, farge du ønsker.

Så plasserer du teksten der du vil og trykker "LAGRE".

Resultatet:
----****----
PAINT - TRINN FOR TRINN:

Paint finner du på omtrent alle pc, et beskjedent program som følger med gratis.

Først åpner du bildet du skal bruke og krymper det til passende størrelse (varierer etter som hvilken pc du har/skjermstørrelse). Trykk på "BILDE" på verktøylinjen, og velg "ENDRE STØRRELSE/FORSKYV".

Jeg plotter inn ca 34 % på begge og trykker LAGRE. Når bildet mitt åpnes i eget vindu er det passe stort.
Så trykker jeg på tekstknappen merket "A" på verktøylinja. Og samtidig trykker jeg på "gjennomsiktigknappen" (se bilde), vet ikke hva annet den heter. Om jeg ikke gjør det vil det bli et hvitt felt bak teksten - og det vil man jo ikke. ;D

Så velger du skriftstørrelse/type/farge/etc. Og LAGRE.
Her er resultatet.
Håper dette var til hjelp, hvis ikke er det bare å spørre...igjen. ;P

2 kommentarer:

Pia sa...

AHA! Selv jeg klarte nesten å få til sånn signatur på bildet (og jeg er ikke noe data-geni, for å si det mildt!)
Det eneste jeg ikke fant, var den "gjennomsiktigknappen". Jeg får prøve litt mer seinere når jeg får bedre tid.
Men tusen takk for flotte forklaringer!

Tonice sa...

TUUUUSEN TAKK fer hjølpa....du e min helt...korr læng har itj æ bala me d herre:) Tusen takk kjære søster:)