lørdag 25. september 2010

♥ PARGA ♥

Jeg og Tone, en herlig dramaqueen jeg gikk sykepleien med, hadde for flere år siden bestemt oss for å reise til Parga. Det eneste vi visste om Parga var at det var i Hellas. Ikke kjente vi noen som hadde vært der, og ikke visste vi hvordan det så ut, men dit skulle vi.

Tone & Linn
Lille spydig & store spydig ;)

Sent men godt. Her kommer reisebrevet fra drømmereisen i Parga. :)
Parga ligger på det greske fastlandet, på sørvest-kysten, innenfor Korfu. Det er et lite sted med et innbyggertall på skarve 2.500. Stedet er omringet av grønne fjell og turkisfarget hav. Ikke en typisk turistplass, ennå, så skynd dere å oppleve det før det blir for turistifisert. ;)

Selve Parga er en koselig liten by, formet som et amfiteater og overvåket av et venetiansk borg bygget i 1624. Men borgen er bare en kopi av en borg som ble ødelagt allerede i 1537, da byen lå under tyrkisk styre.

Havna
by nightFortet

Et steinkast fra havna ligger en liten øy kalt Island of the Blessed Virgin Mary. Ute på denne lille øya er det et kapell, og det skal visstnok være en romantisk plass å gifte seg. Om man ser på bildet under her kan man skimte en liten holme lengre ute i havet, der står det også et lite kapell. Uvisst hva det brukes til. :)

Flere strender ligger i gangavstand fra Parga by. Her kan du leie både solsenger og parasoller. Valtos beach skal være den beste stranden. Den er 1,5 kilometer lang med småsteiner og sand. Her finner du også vannsportsenter.

Rullestein. Slapp unna våt sand på beina, sand på håndklær, sand i strandvesken, etc.
Bare å pusse av disse.
Livet er herlig
Turkameraten gjør trix ;)
Deilige lesestoff
Standardbilde ;)

Så du filmen "Den blå Lagunen"? Den ble spilt inn rundt småøyene Paxos og Antipaxos. En nydelig utflukt man når ved hjelp av båt fra havna, blant annet "Marco Polo" og "Captain Hook" har turer til disse øyene.

I Antipaxos stopper båten så man får bade i turkis hav. Krystallklart, turkis vann. Så kjører man til noen store grotter hvor man kan svømme inn. Synes det var som en tidsreise da jeg kom svømmende ut av grotten og så på båten, som så ut som et sjørøverskip, ligge der. Herlig.

Badeanda
Rene Pirates of the Caribbean

Deretter gikk turen til lille Paxos. En liten landsby med stramme kystvaktkarer. :D

Gresk salat og glasscola på Taverna Pan & Theo.

Våre anbefalinger:

Først må jeg begynne med å skryte av hotellet vårt. Av enkel standard, men med kjempe service. Two Brothers eies av, ja akkurat 2 brødre. Den ene puslet nede ved havnen, mens den andre - Vangelis, "bodde" i resepsjonen. ;) I Vings beskrivelse av hotellet står det at hotellets resepsjon har begrenset åpningstid, men det har vi ikke sett. ;) Hotellet ligger bra til, gangavstand til sentrum, butikker og stranden. Litt bråk fra veien, men ikke verre enn naboene vi hadde de første 2 nettene. ;D

Taverna Flisvos. Ligger høyt oppe i bakken på tur ned til Valtos beach. Her har de deilig gresk salat og nypresset appelsinjuice, rene toaletter og en kelner som iherdig forsøker å få oss til å snakke gresk. :D

The Green Bakery er et nikoselig bakeri med lang åpningstid. Lå rett nedenfor hotellet vårt. Gjorde det til en vane å handle ferste brødvarer til frokost der som vi spiste på stranda. Deilige sandwicher og freshe ansatte.

Castro.
Når du kommer fra sentrum skal du opp 50 trappetrinn, da når du castro. Castro betyr slott og ligger rett under fortet med utsikt over hele Parga. Utsøkt mat, god drikke, profesjonelle kelnere og vakker utsikt. Ja, og trivelig selskap såklart, selv om hun mener jeg ikke nyter maten. ;D

Taka Taka Mam - heaven on earth. Salige Moses for en himla deilig mat. Vi anbefaler alt. Chicken souvlaki, chicken special med curry, kleftiko, ja, alt. Topp service, rask servering og laidback stemning rett ved gågaten i sentrum. Her kan man sitte å se på folket. Den uken vi var der så vi at det var mange gjengangere der, så dette er stedet folk kommer tilbake til.

Jaja, denne passer kanskje ikke under "anbefalinger", men ... Som sagt, 2 sykepleiere på tur, da legger man merke til hvor legen holder hus. Og hvor heldige var ikke vi, hotellet er praktisk talt nabo med akuttmottaket. :D Om vi hadde fått bruk for det hadde veien vært kort. Om vi hadde trengt en annen form for behandling hadde vi høyst sannsynlig dratt til de evige jaktmarker før vi fikk hjelp, fordi nærmeste sykehus lå langt unna. ;)

Vi hadde skyhøye forventninger før vi dro, og alle ble innfridd. Vi anbefaler Parga på det varmeste. :D