fredag 19. mars 2010

ABC i ord og bilder - Y & Z

Ja, og hei hvor det går. Nok et samleinnlegg for meg, hvor vanskelig kan det være liksom. 1 ny bokstav hver uke, men nei.

ABC-bloggen går sin gang og jeg prøver tappert å holde følge. Her er min Y (altså forrige ukens bokstav). Min Y står for YNDLINGS. Mine YNDLINGS BØKER. Jeg har lenge vært en stor fan av Jo Nesbø. Synes han skriver så enkelt og tøft. Så lettleste og fengende bøker. Harry Hole er min store helt. Etter at jeg leste den siste boka i serien "Panserhjertet" var jeg helt tom innvendig. Klarte ikke å begynne på en ny bok, for jeg visste at ingen bok kunne fenge meg på samme måte igjen.

Men så, omtrent 30 år etter de ble skrevet så oppdaget jeg "Sagaen om Isfolket" av Margit Sandemo. Og huttemegtu det ble fart på lesingen. Har på få dager stokket meg gjennom 6 bøker, bare 41 igjen. ;D
Denne ukens bokstav er Z, og min Z står for Zebra. Min tøffe, lille frøken lider som nevnt tidligere av strabisme og må bruke lapp på øyet hver dag. Heldigvis har vi kommet en lang vei når det gjelder disse øyelappene, og i dag får man kjøpt de med de mest fantasifulle motiver.

11 kommentarer:

Maria G sa...

Så du håller på och läser Sagan om Isfolket... Jag har läst hela serien, och du har många härliga och spännande böcker kvar, med många spännande äventyr kvar att läsa. Jag har även läst Margits Häxmästarserie, och håller på med hennes serie Ljusets rike. Rekommenderar dig att läsa dessa två serier också när du är klar med Isfolket.
Det var två mycket fina bokstäver du hade i ditt inlägg!
Trevlig helg!
/Maria

lillesmor sa...

Den er så herlig den "heime" loen - og i skikkelig Linn-stil!!
Godt at disse lappene har kommet i litt tøffere og mer barnevennlige varianter...

TorAa sa...

Det var en artig zebra-lapp. Hva blir det neste mon tro?

Ser jo av bokstabelen du har mye å bruke få tilmålte timer til;)

Maria sa...

Så fyndigt av dig och så mycket z du kommit på. Jätte fint inlägg till temat:)
Ha en trevlig helg!

Tino sa...

Så søt Zebra lapp, fin løsning på Y også.
God helg :)

Petunia sa...

Stilig Zebralapp. Da jeg skadet meg på øyet for noen år siden, fikk jeg bare en slik kjedelig hvit lapp...
Panserhjerter fikk jeg til jul av min stedatter - SIGNERT!!! (ja, ikke av min stedatter da, men av forfatteren selv!!!)
Jeg har ikke fått lest den enda for jeg hadde et par andre bøker jeg må få unna. (Fagbøker :P)
Men i påsken er jeg klar!!! Gleder meg!!!

Living next to me sa...

nesbø er en ztor favoritt her også ..og isfolket er vel lest noen ganger .Og den unge damen var en zuper z...HA en fin helg

Ann Cicilie sa...

Hadde det på samme måte som deg etter at jeg hadde pløyd meg gjennom Harry Hole, var helt tom! Prøvde å lese Wallander, men gud det ble tamt.

Kanskje jeg også skal snuse på Isfolket?

Anonym sa...

Får nesten ikke tid til å lese. Har tusen ting på tapetet, og helst ville jeg ha gjort alle på en gang. Tøffe lapper det går an å få idag. Når min datter haddde lapp, var de kun å få i kjedellige plasterfarger. Ha en fortsatt god helg!

Henny sa...

Det var en smart øjenlap. Godt, det ikke behøver være kedeligt eller grimt, når det nu skal være.

Melusine sa...

Gode bøker er et must!
Veldig bra innlegg på y og z,
det er godt at det finnes flere typer lapper for barn å bruke så blir det ikke like kjedelig og ubehagelig :)