lørdag 10. oktober 2009

35 julegavetips


Nå er det straks jul igjen, og jeg er allerede godt i gang med julegavene. :D Denne julen skal jeg være ferdig i goooood tid. Det er iallefall planen. Ender vel opp med å løpe febrilsk i butikkene lille julaften i år og, på leting etter de siste gavene - må jo holde på tradisjonene. ;P

Tenkte jeg skulle dele noen julegavetips med dere. Noen har jeg stjålet og noen har jeg diktet opp selv.

1. Til en bestemor/oldemor/gammeltante på Toten:

Scann et motiv (bilde av noen, tegning, etc) og print det ut på transferpapir. Stryk motivet på et putetrekk, sengeteppe, veske, tshirt, etc). Kan også sy et ord eller setning i tillegg som er en typisk ting for ungen/kunstneren å si. På bildet under her er det min 4 år gamle datter som er kunstneren, hun har tegnet meg. Tenkte å sy på "Æ ælske mamman min i livet!" på den, da det er noe hun har begynt å si (*mammahjertet smelter*)2. Til en venninne/lillesøster/elendig husmor:

matprat.no får man trykket opp egne kokebøker. Her kan man jo samle sine beste oppskrifter på diverse gourmetmåltid, eller fremgangsmåten for å koke egg, piske krem og lage melisglasur (som enkelte...*kremt* trenger).
3. Til en kollega/nevø/tulling:

Om man ønsker å gi en liten oppmerksomhet, uten at det trenger å koste skjorta, kan dette være tingen for deg. Istedet for å gi en pose M i gave (det er jo ikke noe gøy), så tømte jeg M'en i en annen pose og scrappet en "etikett". Etiketten er dobbel, så når jeg stiftet nederst ble posen hermetisk lukket (...nesten). Så er det fantasien som setter grenser: "Elgskit", "Kumøkk", "Busemenn", etc. Alt ettersom hva posens innhold minner om.
4. Til en venninne:

Min spesialitet - Helsevin. Her lager jeg en etikett som er ut til å være tatt ut av min bibel - felleskatalogen. Veldig populær. Du lager selvfølgelig din egen, spesielle variant.
5. Til en liten venn:

Nå har jeg ikke fått photoshop på min nye pc ennå, så redigeringen ble så som så, men dere skjønner sikkert poenget likevel.
Rediger noen bilder av din lille venn, og sett de sammen til en bok. Kall den en fargebok. Dra på Clas Ohlson og kjøp en pakke med Carioca tusjer (beste tusjene jeg har hatt. Tynn spiss i den ene enden, tykk spiss i andre. Mye farge i de). Du kan også sende med en ramme sånn at de kan putte et av motivene på veggen når lillemann er ferdig med å fargelegge seg selv.
Jeg er fullstendig klar over at frøkna ble passe skummel på det bildet her. ;DAndre tips:

6. Gi en lamineringsmaskin til en scrapper.
7. "Babykurv" til en som skal bli/eller har blitt mamma. Kurv med gode vaske/gulpekluter, bleier, babyolje, kremer, smokker, flasker, armringer, badebleier, rangle/leke, klær, etc.
8. Oppskriftsbok for barn. Med bilder istedet for tekst.
9. "Beste-/oldeforeldre-kurv" - kurv med god mat og drikke (litt pålegg, julesild, konfekt, kaffe, vin/cognac/likør, flaxlodd, oliver twist (hohoho), flaxlodd, kransekake/julekaker, servietter, lys, billetter (kino, konsert, teater, tog/fly/buss), spekeskinke, pølsesnabber, gløgg, bøker).
10. Til en veldig god venn som bor langt unna - tog/fly/buss/båtbillett (gjerne enveis ;P)
11. Til en venn/far/søster (som liker krim) - kjøp en god bok: Stieg Larssons triologi (Menn som hater kvinner, Jenta som lekte med ilden og Luftslottet som sprengtes), Jo Nesbøs 8 bøker om Harry Hole, Johan Theorin (skumringstimen, nattefokk).
12. Gi et abonnement på et blad de leser.
13. Et forstørret bilde, kanskje til og med på lerrett.
14. Et scrappealbum.
15. Hjemmelagde kort i dekorert boks/eske. Man scrapper kort til forskjellige anledninger og gir bort.
16. Kalendere - med bilder/tegninger av barna.
17. Hjemmelagde drops (eller annet snop)
18. Hjemmelagde lys.
19. Hjemmelagde såper.
20. Hjemmelagd syltetøy og saft.
21. Kjøleskapsmagneter.
22. "Koseboks/eske/kurv" - med småting personen er interessert i eller liker godt (fylle med kinobilletter, barnevakt, gavekort på noe, oljer, frukt, vin, blader, sjokolade, etc).
23. Hjemmelagde lugger/lue/skjerf/votter/etc.
24. Scrapp en sjokolade/konfekteske - "Ervikens beste krokan sjokolade".
25. Bokmerke - fint å gi alene, eller sammen med en god bok.
26. Mal (du eller de små) kopper og gi bort.
27. Mal rammer og putt i et fint bilde.
28. Perle smykker/armbånd/ørepynt.
29. Et maleri.
30. Gavekort - hjemmelaget eller kjøpt. Massasje, barnepass, kinotur, øl, etc).

Kjøpegaver:

31. En god DVD.32. "Barndom på 40-tallet" (eller 30-tallet, 50, 60, etc): vegaforlag. Finn tiåret som passer personen som skal ha boka. Her er det masse å mimre om å hygge seg med. :D33. Steikkule smykker fra Nabben.34. Ting litt utenom det vanligeRuth 66.
35. Nydelige kjoler fra Ellen Sand og my cinnamon girl.

Komme ikke på flere i farten, men kommer sikkert tilbake med flere forslag. :D

3 kommentarer:

Pia sa...

Takk for flotte julegavetips! Det er vel på tide å planlegge jula etterhvert.
Kunne tenkt meg både de smykkene og kjolene selv...

Bling - our elf on the shelf sa...

Jøss, her var det mange gode tips å hente. Digger hjortebæsjen *knegg*

Tonice sa...

Sjå der ja...einda meir notert...e jo reine wikipedian d her:) æ finn svar på ailt;P