torsdag 16. juni 2011

.:Kreta:.

Sent, men godt! ;) Pga pc-problemer, som nå heldigvis er løst, er jeg tilbake på min egen pc. Takk og lov! ;D

Her er reisebrevet fra Kreta-turen vår. :D

Det var min og Ronjas 3. tur til Kreta, mens sambo og Vilja hadde sin 2. tur. Det var derfor ikke en tur vi tok for de store opplevelsene, det var kun fokus på avslapping og velvære.

Hadde virkelig håpet på en tur til Spinalonga - øya hvor grekerne puttet sine spedalske til oppbevaring, men det ble det ikke noe av. Vi skulle være en uke og da orket jeg ikke å tilbringe 1 dag på buss for å komme dit. Det får heller bli neste tur. :)

Flyturen nedover gikk greit. Snille unger, selv om minstefrøkna ikke var spesielt interessert i å sitte i ro under take-off og landing. Skulle vel egentlig ha bedt om babyseler da den vanlige selen var for stor og hun klarte å åpne den selv - gang på gang på gang på gang. ;)

Vi kom frem på natta. Vi ble møtt på hotellet av muttra og tanteungen min. De hadde kommet en uke før oss og hadde vært på matshopping for oss slik at vi skulle ha mat klar når vi kom. Hvor supert var ikke det. :)

Vi lå på SunFamily Troulakis. Et litt eldre leilighetshotell, men perfekt for barnefamilier. Med et fint bassengområde ved stranden, og liten lekeplass midt mellom basseng og havet.

Man kan også hive papiret i do istedet for i søppelbøtten på dette hotellet og det ga en ekstra stor pluss. :D
Etter noen dager skiftet de ut alle de harde plastikk-solsengene med disse luxeriøse herlighetene. Det gjorde godt til en gravid skrott. :D

Det var sol hele uka. Og varmt. VELDIG varmt. Ungene lå i bassenget fra morgen til kveld. Begge ungene var litt tilbakeholden dag 1, men endte opp som havfruer før vi dro hjem. 5 åringen lærte seg å svømme under vann og dykke - kjempe flink. :D

Det ble også noen turer ned på stranden, men ungene var ikke så ivrige på å bade i havet. Litt skummelt med bølger og sanden var brennende het. Deilig! ;)

"Mamma, skjer du ansikte?"

ANBEFALTE RESTAURANTER

Hver gang vi er på Kreta må vi innom Raeti Taverna, som ligger i Agia Marina. Her serverer de den beste maten man kan tenke seg. Deilig, saftig, smakfull mat som gir meg vann i munnen bare ved tanken. ;)

Den eneste ulempen med denne restauranten er at den ligger rett ved veien som har mye trafikk, men etter hvert glemmer du det fordi maten er så himla god. :D

Når jeg er i Hellas så dømmer jeg en restaurant etter hvordan chicken souvlakien og standarden på wc er. ;) Det er derfor jeg er så fornøyd med Raeti. :D

En liten Raeti-fan har fått is og har lært seg å rulle tunga :)

****

Oppe på høyden over Platanias finner vi gammelbyen. Og der finner vi Astrea. For å komme opp kan man gå/ta taxi opp bakveien inne i Platanias, eller gjøre som oss å gå opp "the secret way". Denne veien er en sti som går rett opp bakkene på framsiden.

For å komme opp må man gå forbi noen huler som er bebodd av en kar som lager de snodigste kunstverk av søppel og skrot. Barbidukker som sitter innesperrer i fuglebur, figurer, ledninger, nipp-napp...stedet er litt spennende og litt creepy. Hohoho.

Oppe i de bakkene vokser det også aleo vera. De er sjukt og litt kvalmende store. :D

Iallefall. Man kommer opp på verandaen til Astrea, og utsikten man får må være blant de beste i området. :D Maten er god og dassen er ren! :D

FUN PARK

Mellom Platanias og Agia Marina ligger det en Fun Park som er et must å besøke. Her er det moro for store og små.

Siden min tanteunge er blitt kompis med en av de som har ansvaret for bilene så får hun "ekstra service" i form av dobbelt så lang kjøretid som vanlig dødelige. ;) Noe som selvfølgelig falt i smak hos eldste frøkna som var passasjer. :)

Sambo og minste frøkna kjørte også bil. Faren i ekstase og frøkna i apati :P

FISKEPEELING

I Platanias ligger et lite sted der de har fiskepeeling. Dvs at de har ørti akvarium med ørti fisker oppi. Man stapper føttene oppi og så spiser fisken av dine døde hudceller, renser sår og myggstikk. HOHOHOHOHO! Høres det ikke deilig ut!? :D

Eldstefrøkna og tanteungen prøvde dette sammen med meg. Jeg trodde de sa 7 minutter, men de hadde sagt 20 minutter. Og jeg som er så inni hampen kilen. Jeg synes ikke det var noe godt i det hele tatt, men de andre 2 likte det. Beina ble ganske smooth. ;)

Her står minstemora å beundrer morens tær. Hun hadde også lyst til å prøve, men hadde for korte bein. ;)

****

Som sagt innledningsvis så dro vi til siiiden for å slappe av. Og bortsett fra at sambo, eldstefrøkna og tanteungen dro til WaterParken 1 dag så holdt vi oss på hotellet. Ikke noe stress og styr, bare kos. :)

Vi storkosa oss sammen. Borte fra jobb og hverdagsstress. :) Og vi har allerede begynt å drømme om neste års sydenreise. Da kommer vi til å ha med oss en liten lillebror også. :D