mandag 27. desember 2010

♥ PARIS ♥

1. desember dro jeg og sambo på vår første kjærestetur på 13 år. 1 av 2 unger ble febersyk og begynte å kaste opp på tur til mimmi & ompa (mormor og morfar) som skulle være barnevakt, så vi skjønte at dette måtte bli bra ;)

Turen ned til Paris gikk bra, med mellomlanding i et julepyntet Amsterdam.

Taxituren fra flyplassen til hotellet ble en opplevelse. Mamma mia! ;) Rally Monte Carlo og ustabil taxisjåfør som ikke snakket engelsk. Mohahaha! Hotellet var av type hybel, men franske hotell er vel ikke kjent for den gode standarden. Vi skulle uansett ikke bruke en formue på hotell, vi trengte bare et oppbevaringssted til bagasjen. ;P

----****----

Dag 1 dro vi inn til byen og begynte sightseeingen. Vi spiste frokost ved Notre Dame, før vi tok turen innom denne råflotte katedralen. :D

Notre Dame betyr Vår Frue, som henspiller på Jomfru Maria. Kirken ble bestilt i 1159 av biskop de Sully. Den første steinen ble lagt i 1163 og markerte begynnelsen på to århundrers slit for hærskarer av gotikkens arkitekter og middelalderens håndverkere.

I vest er det to 69 meter høye tårn og en fasade rikt dekorert med skulpturer og relieffer.

Over Dommedagsportalen er et av kirkens rosevinduer, med glassmalerier fra 1200-tallet.

Kirken ligger på øya Île de la Cité. Kirken er bygd som en kongelig søylehall med fem skip, tverrskip og kor med utvendige kapeller og gravmæler.

Denne katedralen er som et gotisk mesterverk, og bør oppleves.

Innvendig går det i samme stil som fasaden. Forseggjort og vakkert. Katedralen er full av skulpturer og digre malerier. Fullt av små avlukker de kunne komme for å bekjenne sine synder til prestene.

Tekst skrevet med kursiv er lånt fra Wikipedia.

Når vi var der i begynnelsen av desember hadde de laget en julekrybbe. Der sto det hønsenetting-dyr og Maria og Josef. Men krybben var foreløpig tom. :D

----****----

Etter Notre Dame skulle vi finne Louvre, det kjente museumet. På veien dit gikk vi å så på all den fantastiske og imponerende arkitekturen rundt omkring og overalt. Det er jo helt sinnsykt mye arbeid som ligger bak alle disse bygningene og byggverkene.

På en av broene i nærheten av Louvre er det festet fast 1000vis av hengelåser. For å vise sin kjærlighet til hverandre har forelskede par låst fast hengelåsen på broen og sammen kastet nøkkelen i elven. Noen har gjort skikkelig jobb og gravert inn navn og dato, mens noen andre kun hadde ofret sykkellåsen, mange forskjellige varienter ute og gikk her. ;)

Verdens mest kjente museum ligger rundt Pei leoh Mings glasspyramide fra 1988. Mer enn 30 000 kunstverk er utstilt på over 60 000 kvm. Louvre er et gammelt kongepalass, som åpnet dørene sine for publikum i 1793. I labyrinten av saler, fra antikkens Egypt til Europas malerkunst, støter man stadig på kjente personligheter som Venus fra Milo, Mona Lisa, etc.

Kursiv tekst lånt fra vår geniale reiseguidebok: Gatelangs Paris.

----****----

Videre gikk turen opp 3 kilometer lange Champs-Elysées, med sine mange kinoer og de store motehusenes butikker.

På denne tiden av året var også nedre del av avenuen fylt av rekker på rekker med små juleboder. Det var sååå koselig. Julenissen måtte også ha vært der på besøk, for han hadde parkert reinsdyrene og sleden sin der.

Øverst i Champs-Elysées ligger Triumpbuen fra 1836, og er selve symbolet på Napoleons bragder og er utsmykket av de største billedhuggerne på første halvdel av 1800-tallet.

Fra toppen er det usjenert utsikt over stjerneplassen med sitt velvalgte navn. Ved foten av buen ligger den ukjente soldats grav (1920).

Kursiv tekst lånt fra vår geniale reiseguidebok: Gatelangs Paris.

Etter all marsjeringen denne dagen var jeg helt gåen i beina. Men må ikke tro annet enn at vi klarte å stavre oss til fransk IKEA, hvor de solgte alkoholfri gløgg. Mohahaha! I mitt hodet hadde det vært naturlig at alle navn var oversatt til fransk, men den gang ei, her sto alt på svensk. Internasjonal ja. ;)

----****----

Dagen etter startet vi i katakombene. Det er et omfattende system bestående av 300 kilometer underjordiske ganger, sjakter og rom som opprinnelig var et kalksteinsbrudd fra den romerske perioden. På slutten av 1700-tallet ble kirkegården Cimetiére des Innocents så overbelagt at den var blitt en alvorlig smittekilde for infeksjonssykdommer. Innbyggerne i området henvendte seg til de lokale myndighetene og ga uttrykk for sin bekymring. Statens juridiske råd bestemte i 1785 at Cimetière des Innocents skulle tømmes, og at de mange døde fra de andre overfylte kirkegårdene inne i Paris skulle flyttes til et sikrere sted.

Tekst skrevet med kursiv er lånt fra Wikipedia.

Man flyttet diskrét likene på store vogner nattestid om vinteren. Det tok to år å tømme kirkegården, deretter fortsatte man med de mest belastede av byens andre kirkegårder. Sent på 1870-tallet var prosjektet fullført - da hadde man flyttet restene av mer enn seks millioner mennesker fra mer enn 30 kirkegårder i Paris og fylt mer enn 350 underjordiske rom med de jordiske levningene.

«Arrete! C'est ici L'Empire de la Morte» – «Stopp! Her er Dødens rike».

"Silence, ètres mortels" - "Stillhet, dere dødelige".

20 meter under gateplan åpner denne surrealistiske verden seg for deg. Man er glad når man kommer opp igjen. Vi ble stoppet i utgangen av en vakt, han ville sjekke veska mi. Jeg og sambo flirte og så spørrende på han. Vakten nikket bort mot et skap der det lå en hodeskalle, flere lårbein, noen ribbein, osv, og sa: "This is today only!". Vi sto der måpende å så på dagens fangst, og åpnet stille vesken for gjennomsyn.

----****----

Sambo hadde gledd seg på å traske opp trappene på eiffeltårnet, men siden beina mine var mørbanket (sikkert hans også, men han skal alltid leke "the strong, silent type!") ble det heistur istedet.

Siden vi sto så laaaaaaaaaaaang tid i kø på bakken, gadd vi ikke stå i ny kø for å komme på nivå 3 i tårnet. Vi nøyde oss med 2'ern, og utsikten var knall.

På tur hjem ble vi som en god del andre mennesker værfaste. Vi satt i Amsterdam. Trodde aldri vi skulle komme oss hjem. Natta i Amsterdam var fylt av kaos. Vi forlot derfor flyplassen og fikk booka oss inn på et råflott hotell. Noe annet enn standarden i Paris, og i en helt annet prisklasse. ;) Vi sov som steiner.

----****----

Vil med dette ønske dere en fortsatt god jul. :D